среда, 27 января 2016 г.

Урок психології в 11 класі
Тема: Який Я у спілкуванні? Бар’єри спілкування.
Мета: ознайомити учнів з найпоширенішими та найтиповішими типами бар’єрів у спілкуванні. Допомогти усвідомити власні психологічні бар’єри, вміння спілкуватися. Виховувати повагу один до одного.
Поняття для засвоєння: уникнення, авторитет, нерозуміння, зовнішні та внутрішні бар’єри.
Хід уроку
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgejFnkLhhZMoycdj294US1nL1I2-s63EZkKDiZoKVOmXYwmawEEqm-mYMvUtkEKqGws54ue69_4-Nyk7t8fGBL59iYwjnh6UPoEEhyPj2WL97Bm66b42ylCvYKweXKIzAa90rR-dDP-wr6/s1600/Smiley.svg.pngІ.Організаційний момент
Прикріпляю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували.
Дружно і плідно працювали.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-          Що таке спілкування?
-          Яка головна особливість процесу спілкування?
-          Назвати основні функції спілкування та дати їм коротку характеристику.
-          Які є види спілкування?
-          Які є типи спілкування?
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Робота над темою уроку.
Інформаційне повідомлення.
У багатьох ситуаціях під час спілкування людина зіштовхується з тим, що її слова, її бажання і спонукання якось неправильно сприймаються співрозмовниками, "не доходять" до нього. Іноді навіть складається враження, що співрозмовник захищається від нас, від наших слів і переживань, що він зводить якісь перешкоди, захисні спорудження, бар’єри і огорожі на шляху спілкування. Проходячи через накопичення цих бар'єрів, наші слова частково застряють у них, частиною змінюються до невпізнанності, частиною западають у якісь закутки, так що знайти їх потім неможливо. Тим часом бувають (правда, значно рідше) і такі ситуації, коли те, що ми говоримо, не наштовхується на перешкоди, коли шлях для того, що передається, відкритий і досягається повне взаєморозуміння. Від чого ж залежить поява бар'єрів, чому вони виникають, що вони захищають і чи є які-небудь загальні правила захисту, будівництва й експлуатації цих "фортифікаційних споруд"?
Питання про ефективність людського спілкування - універсальне. Бар'єри спілкування можуть бути зв'язані з характерами людей, їх прагненнями, поглядами, мовними особливостями, з манерами спілкування. І причини багатьох конфліктів, взаємних розбіжностей і невдоволення людей як в особистій, так і в професійній сферах не в останню чергу криються саме в нерозумінні прийомів ефективного спілкування, у невмінні ними користатися.
Усі види спілкування, хочуть цього співрозмовники чи ні, можуть і, не рідко, включають в себе найрізноманітніші бар’єри спілкування. Розглянемо найпоширеніші та найтиповіші типи бар’єрів спілкування.
     Уникнення - це такий тип бар’єру під час спілкування, коли спостерігається уникнення джерел впливу, відхилення від контакту з партнером, при якому взагалі ніяке спілкування стає неможливим. Визначивши партнера як небезпечного в якомусь відношенні, "чужого", людина просто уникає спілкування з ним, чи якщо зовсім ухилитися неможливо, додає всі зусилля, щоб не сприйняти його повідомлення. З боку цей "захист" дуже добре помітний - людина неуважна, не слухає, не дивиться на співрозмовника, постійно знаходить привід відвернутися, використовує будь-який привід для припинення розмови.
Уникнення як вид захисту від впливу виявляється не тільки в уникненні людей, але й у відхиленні від визначених ситуацій, таких, у яких може виникнути небезпека "шкідливого" впливу. Таким чином, найпростіший спосіб захисту від впливу - уникнути зіткнення з джерелом цього впливу.
      Авторитет. Дія даного типу бар’єру спілкування полягає в тому, що, розділивши всіх людей на авторитетних і неавторитетних, людина довіряє тільки першим і відмовляє в цьому другим. Авторитетним людям виявляється повна довіра і стосовно їхньої мови контрсугестія "не працює". Зате всім іншим, кому в авторитетності відмовлено, довіри немає ніякої, і, отже, те, що вони говорять, не має ніякого значення. Таким чином, довіра і недовіра "залежать" не від особливостей переданої інформації, а від того, хто її подає.
У зв'язку з такою дією авторитету дуже важливо знати, відкіля цей бар’єр береться, від чого залежить присвоєння конкретній людині авторитету. Очевидно, тут можна знайти багато різних "основ". Це може бути і соціальний стан (статус) партнера, його перевага по важливому в даний момент параметру, приналежність даного партнера до реальної "авторитетної" соціальної групи, чи його привабливість у визначених ситуаціях, добрі стосунки до адресатів впливу, приналежність до важливих груп, яким безумовно довіряє його співрозмовник.
Нерозуміння. Далеко не завжди є можливість визначити джерело інформації як небезпечне, чуже чи неавторитетне і в такий спосіб захиститися від небажаного впливу. Досить часто якась потенційно небезпечна для людини інформація може виходити і від людей, яким ми в загальному і цілому довіряємо (від "своїх" чи цілком авторитетних). У такому випадку захистом буде "нерозуміння" самого повідомлення. Будь-яке повідомлення можна не зрозуміти - по результату це те ж саме, що не чути і не бачити, тільки вплив пробуксовує тепер в іншому місці.

Педагогічна ситуація:
Дівчинка Іринка (6 років) приходить до вчителя з плачем: “Тетянка не хоче зі мною товаришувати. Вона цілий день гралася з іншими дітьми, а на мене не звертає уваги”.
Яке рішення, на Вашу думку, може прийняти вчитель? Обговорюється кожна думка, виявляються бар’єри у спілкуванні.
Бар’єри у спілкуванні:
“Розрадити словами” – “заспокойся, не плач, все буде добре”.
“Випитувати”– “чому Тетянка не хоче з тобою товаришувати? Що сталося? Ви посварилися? Ти її образила?”
“Поради”– “припини плакати, запитай у Тетянки, чому вона не хоче з тобою товаришувати, знайди собі іншу подружку”.
“Ухиляння” – “Давай зараз з тобою пограємо разом”, ігнорування сліз дитини.
“Наказ” – “припини негайно, я тобі наказую”.
“Нотації” – “ не потрібно жалітися, хороші дівчатка не сваряться, вони вміють дружити і самі розберуться зі своїми труднощами”. “
Здогадки” – “ певно ти сама щось таке зробила, якщо Тетянка не хоче з тобою гратися. Можливо, ти її образила? ”
“Звинувачення” –“сама винна, якщо вона не хоче з тобою товаришувати”. “Заперечення почуттів дитини” – “не плач, не варто через це переживати”.
“Критика” –“ ніхто не буде з тобою гратися, якщо ти така плакса ”.
Обговорення ситуації:
·         Ці бар’єри відносяться лише до описаної ситуації?
·         Чи виникають подібні бар’єри у спілкуванні дорослих?
·         Чи виникають подібні бар’єри на уроці?
·         Які їх негативні наслідки?

   
Вправа 1 «Компліменти».
Викликаються|спричиняють| 2 людини – хлопчик і дівчинка|дівчатко|. Роблячи|чинити| вперед по одному кроку, вони говорять один одному компліменти. Хто|КТО| виграє?
Весь клас уважно слухає, коли хлопчик і дівчинка|дівчатко| виходять і встають один напроти|навпроти| одного, говорять компліменти. Виграє той, хто|КТО| більше і красивіше говорить компліменти.
Уміння висловити свою прихильність до співбесідника|співрозмовника| – це ще не все. Молодій людині треба уміти вести діалог, тобто підтримувати бесіду, не відволікаючись від основної теми.

У мові|промові| культурної людини, що уміє спілкуватися, обов'язково мають бути слова ввічливості. Ввічливість – невід'ємна якість спілкування.
Давайте ж пограємо в гру
2 Гра “Мовний етикет”.
Грають дві людини.
Назвіть|накликайте| слова вітання|привітання|. (Здрастуйте! Добрий ранок! Добридень! Добрий вечір! Вітаю вас! Привіт! Салют!)
Висловіть прохання. ( Ви можете мені сказати?.. Не могли б ви мені?.. Скажіть, будь ласка. Дозволите попросити вас. Не могли б ви?.. Будьте такі люб'язні. Будьте добрі!)
Якими словами краще всього почати|розпочинати| знайомство? (Дозвольте представити|уявляти| вам. Дозвольте познайомити вас. Познайомтеся. Як тебе звуть|кличуть|? Ви знайомі? Дозвольте познайомитися.)
Як прийнято вибачатися в культурному суспільстві|товаристві|? ( Приношу вам свої вибачення. Дозвольте мені вибачитися. Не можу не принести вам свої глибокі вибачення. Пробачте|вибачите| за.)
Чи є декілька слів  підбадьорення|заохочення| у тебе в запасі ? (Не засмучуйтеся. Немає приводу для тривоги|занепокоєння|. Немає нічого поганого в тому, що. Все буде добре. Заспокойтеся.)
Чи є у тебе запас слів подяки|вдячності| ? ( Дякую вам. Спасибі. Дозвольте подякувати| вам. Заздалегідь|наперед| вдячний. Вдячний вам. Прийміть мою подяку|вдячність|.)
Як попрощатися, щоб|аби| людям було приємно знов|знову| зустріти тебе? (До побачення! Сподіваюся|надіюся| побачити вас ще! Доброго шляху|колії|! До завтра! Всього доброго|доброго|! Завжди раді вас бачити! Приємно було познайомитися!)

Інформаційне повідомлення
Зовнішні бар'єри. На основі проведеного аналізу типів існуючих бар’єрів у спілкуванні можна зробити наступні висновки. Захист від впливу іншої людини в спілкуванні може приймати вид уникнення, заперечення авторитетності чи джерела нерозуміння. В усіх випадках результатом спрацьовування того чи іншого бар'єрного механізму буде неприйняття впливу - воно не буде сприйняте і, отже, не зробить ніякого впливу. Підставами для захисту є різні ознаки.
Не слід представляти собі ці бар'єри в комунікації як результат свідомого, довільного і спрямованого захисту від впливу. У реальному спілкуванні бар'єри присутні у виді незалежних механізмів, що дані людині для захисту, але їхня дійсна природа людині не відома.
Очевидно, що, крім зовнішніх бар'єрів, існують ще якісь внутрішні захисти, що визначають відношення людини до вже прийнятної і зрозумілої, але в той же час неприємної, небезпечної інформації.
Внутрішні бар'єри - якісь внутрішні перешкоди проти інформації, що загрожує сильній перебудові всіх уявлень людини, її поведінки.
Зрозуміло, що інформація, яка загрожує перебудовою уявлення про світ, зустрічає опір. Її можна або "викинути", або надати їй інше значення. Це можна зробити різними способами.
Практично для всіх людей важливо вміти спілкуватися таким чином, щоб їх правильно розуміли, щоб їх слухали і чули. Тому, важливо знати способи подолання бар'єрів.
Керувати ефективністю можуть обидва партнера, що говорить і слухає, і кожний з них може зіграти свою роль як у підвищенні, так, і в зниженні ефективності спілкування.
Подолання уникнення містить у собі керування увагою партнера, аудиторії, власною увагою.
 Взагалі методів, прийомів і правил ефективного спілкування розроблено чимало, єдиною проблемою тільки залишається те, що більшість з нас просто забуває про них, віддаючись своїй людській природі, забуваючи про найважливіші правила спілкування. Тільки одиницям вдається цілеспрямовано і ефективно їх використовувати і знаходити спільну мову з більшістю співрозмовників. Ефективне спілкування і вміння усувати бар’єри в ньому – це більше, ніж наука, це справжнє мистецтво, яке так потрібне в нашому житті.
       Широко відомі слова Антуана де Сент-Екзюпері: “Єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування”.
Але для декого ця розкіш перетворюється на муку (якщо людина надто сором’язлива і невпевнена в собі). Зустрічаються і “генії” у спілкуванні – люди, які в тій чи іншій ситуації інтуїтивно знаходять правильні прийоми контакту.

3.  Ситуація.
Катя. Зовсім необов'язково вітатися зі|із| всіма знайомими. Ось|от| у нас сусідка така шкідлива, що я не хочу їй здоров'я бажати. Що ж мені, прикидатися?
Чи має рацію Катя?
Тебе обізвали. Твоя реакція?
Не надам значення.
Відбудуся жартом (демонстративно розкланяюся|кланятимуся| і подякую за “хороші|добрі|” слова).
Віддячу тим же (обізву).
Поскаржуся старшим.
Якими ж якостями характеру|вдачі| повинна володіти людина, яка гідна наслідування, якій можна завжди і у всьому довіритися? Створимо колективний портрет, заздалегідь розіб'ємося на три групи і порадимося.
4. А зараз я пропоную всім серйозне завдання|задавання|. Протягом 5 хвилин|мінут| 3 групи (по рядах|лавах| в класі) напишуть свої пропозиції|речення| в загальне|спільне| зведення|склепіння| законів спілкування нашого класу. За основу можна узяти досвід|дослід| всього людства. Хтось пригадає заповіді з|із| Біблії, а хтось – поради|поради| психологів.

Вправа 5. «Хочу. Мушу. Вирішую» (Індивідуальна робота)
Напиши 10 або більше речень, які б починалися зі слів «Я хочу...» (час роботи — 5 хвилин).
Аналогічно з реченнями «Я мушу...», «Я повинен... »(час роботи — 5 хвилин).
А тепер напиши про самостійні рішення, які приймаєш «тут і тепер» (час роботи — 5 хвилин).
Обговорення. Хто бажає, нехай поділиться своїми враженнями від виконання цієї вправи:
а) яка її частина була для тебе легшою, яка — важчою .
б) в якій частині міститься більше речень;
в)  чи були теми і справи, що згадувалися у кількох реченнях;
г) які зроблено висновки.

Притча
Одного разу цар вирішив піддати випробуванню всіх своїх придворних, щоб дізнатися, хто з них здатний досягати успіху, зайняти в його царстві важливий державний пост. Безліч владних і мудрих мужів оточило його.
“О, мудреці, – звернувся до них цар, – у мене є для вас важке завдання, і я хотів би знати, хто зможе вирішити її”.
Він підвів присутніх до таких величезних дверей, яких ще ніхто ніколи не бачив. «Це найбільші і найважчі двері, що коли-небудь були в моєму царстві. Хто з вас зможе відкрити їх?», – запитав цар. Одні придворні тільки негативно хитали головою. Інші, які вважалися мудрими, подивилися на двері ближче, але зізналися, що не зможуть їх відкрити. Раз вже мудрі зізналися в цьому, то й інші погодилися, що це завдання є дуже важким.
Лише один візир підійшов до дверей. Він уважно їх розглянув, обмацав, а потім-таки спробував їх зрушити. Зі всієї сили візир різко штовхнув величезні двері.
Тут сталося диво: двері відчинилися! Виявляється,вони були просто прикриті, але не замкнені. Потрібна була лише воля, щоб це перевірити, і відвага, щоб діяти рішуче.
Тоді цар оголосив: “Успіх у житті і роботі залежить від кількох ключових факторів:
Ø  Дозвольте своїм відчуттям дослідити те, що вас оточує
Ø  Не робіть поспішних і тому неправильних висновків
Ø  Будьте досить сміливими, щоб прийняти рішення
Ø  Прийнявши його, дійте впевнено і без сумнівів
Ø  Зосередьтесь і вкладіть у цю діяльність всю свою силу та енергію”.
Вправа «Вільний»
У кожного з нас є безліч бажань і цілей. Проте є те, що заважає нам досягти їх: нерішучість, закомплексованість, недостатня обізнаність в якихось питаннях.
Уявіть собі, що ви прийняли чарівну пігулку, яка на час усуває всі подібні фактори. Ви звільняєтесь від боязкості, нерішучості, тривожності. Дія чарівної таблетки триває протягом тижня.
Що ви будете робити весь цей час? Що ви будете говорити? Як буде виглядати ваше життя? Як ви будете себе почувати? Напишіть, як би ви прожили цей тиждень. У вас є на це дві хвилини.
А тепер подумайте, чи могли б ви зробити щось із того, що ви записали, і без чарівної пігулки.
Отже, завдяки вірі у власні сили, наполегливості, працелюбності, прагненню до результату багато хто досяг успіху. І аби кожному з нас частіше відчувати радість успіху давайте зараз таким чином матеріалізуємо результати нашої роботи. Кожен для себе визначить ті правила, які обере для себе на майбутнє
Підсумок уроку

Комментариев нет:

Отправить комментарий