среда, 27 января 2016 г.

Тренінг для молодших підлітків "Чи уміємо ми спілкуватися?"

Тренінг для молодших підлітків

"Чи уміємо ми спілкуватися"

Мета|ціль|: познайомити учасників з|із| основними прийомами по обміну інформацією, формувати уміння її обробляти, знаходити |находити|в отриманій інформації життєво важливі аспекти|поважне| для вирішення актуальних проблем.

Завдання|задачі|: розвивати у учасників пошану|повагу| до інших і самоповагу, навчити долати|переборювати| внутрішній неспокій|занепокоєння|, підтримувати один одного, довіряти і довірятися. Учити|вчити| досягати успіху без суперництва, вірити, що все це необхідно і в школі.

Хід заняття:

Сьогодні ми поговоримо про спілкування. Ваш життєвий досвід|дослід| ще малий, і деколи|почасти| ви не знаєте, як поводитися в різних ситуаціях, як поступати|надходити|, щоб|аби| не було конфліктів. Давайте, перш за все|передусім|, поговоримо, чи конфліктна ви особа|особистість|. Для цього відповідайте на питання анкети.

1. У класі почалася|розпочинала| суперечка|спір| на підвищених тонах. Ваша реакція:
не приймаю участі;
коротко висловлююся в захист тієї точки зору, яку вважаю за правильну;
активно втручаюся і “викликаю|спричиняю| вогонь на себе”.
2. Чи виступаєте|вирушаєте| ви на зборах|зібраннях| (класній годині) з|із| критикою дорослих?
ні;
тільки|лише| якщо маю для цього вагомі підстави;
критикую завжди і по будь-якому приводу.
3. Чи часто ви сперечаєтеся з|із| друзями?
тільки|лише| жартома і те якщо це люди не образливі;
лише по принципових питаннях;
сварки – моя стихія.
4. Ви стоїте в черзі. Як ви реагуєте, якщо хтось лізе вперед?
обурююся в душі, але|та| мовчу: собі дорожче;
роблю|чиню| зауваження – треба ж навчити грубіяна хорошому|доброму| тону;
проходжу|минаю| вперед і починаю|розпочинаю| спостерігати за порядком|ладом|;
5. Удома|вдома| на обід подали несолоний суп. Ваша реакція.
не підніматиму|підійматиму| бучу із-за дрібниці;
мовчки візьму сільницю;
не утримаюся|стримуватимуся| від їдких зауважень, і, мабуть, демонстративно відмовлюся від їжі|їди|.
6. На вулиці або в транспорті вам наступили|настали| на ногу.
з|із| обуренням|збуренням| подивлюся|погляну| на кривдника;
сухо без емоцій зроблю зауваження;
висловлюся, не соромлячись у виразах.
7. Хтось в сім'ї купив річ, яка вам не подобається.
промовчу;
обмежуся коротким, але|та| тактовним коментарем;
висловлю все, що я про це думаю|вважаю|.
8. Не повезло, на вулиці в лотерею ви просаджали купу грошей. Як ви до цього віднесетеся?
постараюся здаватися|видаватися| байдужим, але|та| не дам собі слово ніколи більше не брати участь в цьому неподобстві;
не приховаю розчарування, але|та| віднесуся до того, що відбувся з|із| гумором, пообіцявши узяти реванш;
програш зіпсує мені настрій, подумаю, як помститися кривдникам.
Ключ|джерело|: 1-й варіант відповіді – 4 очки, 2 – 2 очки, 3 – 0 очок. Йде підрахунок балів. Клас розбивається на три психологічні типи|типів|.
Психолог  дає таку інформацію.
22-32 очка. Ви тактовні і миролюбні, йдете|вирушаєте| від суперечок|спорів| і конфліктів, уникайте критичних ситуацій на роботі і удома|вдома|. Вислів “Платон мені друг, але|та| істина дорожча!” не може бути вашим девізом. Вас іноді|інколи| називають пристосованцем. Наберіться сміливості і, якщо обставини зажадають, висловлюйтеся принципово, незважаючи на осіб.
12-20 очок. Ви славитеся людиною конфліктною. Але|та| це перебільшення. Ви конфліктуєте, тільки|лише| якщо немає іншого виходу, коли всі інші засоби|кошти| вичерпані. Ви здатні|здібні| твердо обстоювати свою думку, не думаючи|вважати|, як це відіб'ється на стосунках до вас товаришів. При цьому ви не “виходите за рамки”, не принижуєтеся до образ. Все це викликає|спричиняє| до вас пошану|повагу|.
До 10 очок. Спори і конфлікти – це ваша стихія. Адже ви любите|кохаєте| критикувати інших, якщо ж почуєте зауваження в свою адресу – можете з'їсти людину живцем. Це критика ради критики. Не будьте егоїстом. Дуже важко доводиться|припадає| тим, хто|КТО| поряд з|поряд із| вами. Ваша нестриманість відштовхує людей. Чи не тому у вас немає справжніх|теперішніх| друзів? Постарайтеся приборкати свій характер|вдачу|.
Всім хочеться стати трішки краще. Це я знаю по собі. Адже є багато можливостей|спроможностей| навчитися жити безконфліктно. Один із|із| способів - уміння робити|чинити| компліменти.
 Давайте повчимося говорити один одному приємні слова.
             Вправа «Компліменти».
Викликаються|спричиняють| 2 людини – хлопчик і дівчинка|дівчатко|. Роблячи|чинити| вперед по одному кроку, вони говорять один одному компліменти. Хто|КТО| виграє?
Весь клас уважно слухає, коли хлопчик і дівчинка|дівчатко| виходять і встають один напроти|навпроти| одного, говорять компліменти. Виграє той, хто|КТО| більше і красивіше говорить компліменти.
Уміння висловити свою прихильність до співбесідника|співрозмовника| – це ще не все. Молодій людині треба уміти вести діалог, тобто підтримувати бесіду, не відволікаючись від основної теми.
Отже, наступна вправа називається:
“Культурна бесіда”.
Дві людини сідають один проти|супроти| одного. Письмово на папері протягом двох хвилин|мінут| кожен повинен викласти тему і мету|ціль| розмови. Наприклад, я хочу знати, який останній фільм подивився|поглянув| мій співбесідник|співрозмовник|, і яка думка у нього склалася про цей фільм.
Психолог  формулює для дітей|хлопців| завдання|задачу|: пропонує побудувати|спорудити| бесіду так, щоб можна було уважно вислухати свого партнера, допомогти йому розкрити тему, а заразом|одностайно| вирішити|рішати| і свої завдання|задачі| (час діалогу – 4 хв).
Коли діти|хлопці| пишуть на папері тему і мету|ціль| розмови, психолог з учнями|виучують| проводить фізкультурну хвилинку|мінуту| для дихання (запрошуються два учня, які показують виконання вправ “Кучер” - на вдиху вимовляєте|виголошуєте| “но-но-но|.”, робите|чините| добір повітря і на видиху “тпру”.
“Насос” – 1 людина гойдає|качає| “насос”, при цьому говорить “ш-ш-ш|.” різко видихаючи, а 2 надувається як куля, піднімаючи |підіймати|руки і набираючи повітря, потім на видиху вимовляє|виголошує| “с-с-с|.”, опускаючи руки.
У мові|промові| культурної людини, що уміє спілкуватися, обов'язково мають бути слова ввічливості. Ввічливість – невід'ємна якість спілкування.
Давайте ж пограємо в

“Мовний етикет”.
Грають дві людини.
Назвіть|накликайте| слова вітання|привітання|. (Здрастуйте! Добрий ранок! Добридень! Добрий вечір! Вітаю вас! Привіт! Салют!)
Висловіть прохання. ( Ви можете мені сказати?.. Не могли б ви мені?.. Скажіть, будь ласка. Дозволите попросити вас. Не могли б ви?.. Будьте такі люб'язні. Будьте добрі!)
Якими словами краще всього почати|розпочинати| знайомство? (Дозвольте представити|уявляти| вам. Дозвольте познайомити вас. Познайомтеся. Як тебе звуть|кличуть|? Ви знайомі? Дозвольте познайомитися.)
Як прийнято вибачатися в культурному суспільстві|товаристві|? ( Приношу вам свої вибачення. Дозвольте мені вибачитися. Не можу не принести вам свої глибокі вибачення. Пробачте|вибачите| за.)
Чи є декілька слів  підбадьорення|заохочення| у тебе в запасі ? (Не засмучуйтеся. Немає приводу для тривоги|занепокоєння|. Немає нічого поганого в тому, що. Все буде добре. Заспокойтеся.)
Чи є у тебе запас слів подяки|вдячності| ? ( Дякую вам. Спасибі. Дозвольте подякувати| вам. Заздалегідь|наперед| вдячний. Вдячний вам. Прийміть мою подяку|вдячність|.)
Як попрощатися, щоб|аби| людям було приємно знов|знову| зустріти тебе? (До побачення! Сподіваюся|надіюся| побачити вас ще! Доброго шляху|колії|! До завтра! Всього доброго|доброго|! Завжди раді вас бачити! Приємно було познайомитися!)
При спілкуванні дуже часто виникають важкі|скрутні| ситуації, знайти вихід, з|із| яких деколи|почасти| нелегко. Але|та| потрібно. Спробуємо це зробити.

Вправа «Розгляд ситуацій».
Олена (скривджена). Вчора|учора| ти, Андрій, йшов мені назустріч і не привітався|привітався|. Це неввічливо.
Андрій (здивований). А чому я повинен вітатися? Ти мене перша побачила, ось|от| би і привіталася|привіталася|.
Хто|КТО| має рацію? (Хто|КТО| краще вихований, той вітається першим.)

Мовний етикет.
Використовуються тільки|лише| чарівні слова: вітання|привітання| (здрастуйте, привіт, салют, добрий ранок), прохання (ви не могли б., будь ласка, будьте такі добрі.), знайомства (дозволите познайомитися, давайте познайомимося, можна з|із| вами познайомитися і т. д.), вибачення (приношу вам свої вибачення, дозвольте вибачитися, мої глибокі вибачення.), схвалення (не засмучуйтеся, немає приводу для неспокою|занепокоєння|, немає нічого поганого в тому, що., все буде добре), подяка|вдячність| (дякую вам, спасибі, заздалегідь|наперед| вдячний, вдячливий вам), прощання (до побачення, доброго шляху|колії|, до завтра, всього хорошого|доброго|.)

Ситуація.
Катя. Зовсім необов'язково вітатися зі|із| всіма знайомими. Ось|от| у нас сусідка така шкідлива, що я не хочу їй здоров'я бажати. Що ж мені, прикидатися?
Чи має рацію Катя?
Тебе обізвали. Твоя реакція?
Не надам значення.
Відбудуся жартом (демонстративно розкланяюся|кланятимуся| і подякую за “хороші|добрі|” слова).
Віддячу тим же (обізву).
Поскаржуся старшим.
Якими ж якостями характеру|вдачі| повинна володіти людина, яка гідна наслідування, якій можна завжди і у всьому довіритися? Створимо колективний портрет, заздалегідь розіб'ємося на три групи і порадимося.
(В цей час у|біля| дошки одна людина розбирає на дві стопки картки|карточки|, на яких вказані позитивні і негативні|заперечні| якості.)
Позитивні якості: доброзичливість, безвідмовність, тактовність, миролюбність, ввічливість, чесність, великодушність, гостинність, делікатність, добросердість, життєрадісність, ініціативність, дотепність, чуйність, скромність, справедливість, коректність|, непідкупність, патріотизм.
Негативні|заперечні| якості: грубість, нетактовність, нестриманість, прискіпливість|причепливий|, дратівливість, агресивність, заздрісність, байдужість, балакучість, нісенітність, єхидність, жадність, злопам'ятність, легковажність, лицемірство, користолюбство, недбалість, настирливість, образливість.
А зараз я пропоную всім серйозне завдання|задавання|. Протягом 5 хвилин|мінут| 3 групи (по рядах|лавах| в класі) напишуть свої пропозиції|речення| в загальне|спільне| зведення|склепіння| законів спілкування нашого класу. За основу можна узяти досвід|дослід| всього людства. Хтось пригадає заповіді з|із| Біблії, а хтось – поради|поради| психологів.
Закони, про які йде мова|промова|, можна узагальнити і записати, наприклад, так.
Найголовніша людина на світі – це той, хто|КТО| перед тобою. Полюбіть його, знайдіть позитивні якості в ньому. Подаруйте йому знаків уваги і пошани|поваги|.
Шукайте те, що вас зближує, прагніть не суперечити|перечити| співрозмовникові|співрозмовникові| по будь-якому приводу.
Прагніть не відзиватися про людей погано, ні в чому не звинувачуйте співбесідника|співрозмовника|.
Будуйте спілкування на рівних, не дивіться на співбесідника|співрозмовника| звисока.
Бережіть|зберігайте| співрозмовника|співрозмовника|, позбавте його від образ і звинувачень|обвинувачень|.
Не сперечайтеся за дрібниць.
Не сперечайтеся з|із| тим, з|із| ким|КТО| сперечатися марно.
Не сперечайтеся з|із| тим, кому|КТО| важливіше|поважний| за спори, а не істина.
Уникайте категоричності, особливо в запереченнях.
Шукайте можливість|спроможність| погодитися, а не заперечити.
Прагніть не до перемоги, а до істини і миру|світу|.
На закінчення хочу дати вам декілька рецептів поведінки.
Неввічливо під час розмови відводити кого-небудь|абикого| убік, щоб|аби| говорити з|із| ним наодинці;
неввічливо підслуховувати|підслухувати|, про що говорять двоє осторонь|збоку|, - в таких випадках слід просто відійти від них подалі|чимдалі|.
Ніколи не шепочіться|шепчіть| в гостях. Не переривайте хто, що говорить. Якщо хтось заговорить одночасно з вами, припинитеся і дайте йому закінчити фразу.
У суспільстві|товаристві| і за столом не демонструйте байдужість, хоча краще мовчати, чим говорити дуже|занадто| багато.
Ніколи не говоріть іншим того, що було б неприємно вислухати вам самим. Грубі, різкі слова часто повертаються бумерангом і б'ють того, що самого говорить.

Рефлексія
Я думаю|вважаю|, що після|потім| сьогоднішнього заняття ми ще раз задумаємося|замислимося| про наше відношення|ставлення| до близьких нам людей.







Комментариев нет:

Отправить комментарий