Тренінг для молодших підлітків
"Чи уміємо ми спілкуватися"
Мета : познайомити учасників з основними прийомами по обміну інформацією, формувати
уміння її обробляти, знаходити в
отриманій інформації життєво важливі аспекти для вирішення актуальних проблем.
Завдання : розвивати у учасників пошану до інших і самоповагу, навчити долати внутрішній неспокій , підтримувати один
одного, довіряти і довірятися. Учити
досягати успіху без суперництва, вірити, що все це необхідно і в школі.
Хід заняття:
Сьогодні
ми поговоримо про спілкування. Ваш життєвий досвід ще малий, і деколи ви не знаєте, як поводитися в різних ситуаціях,
як поступати , щоб не було конфліктів. Давайте,
перш за все ,
поговоримо, чи конфліктна ви особа .
Для цього відповідайте на питання анкети.
1.
У класі почалася
суперечка на підвищених
тонах. Ваша реакція:
не
приймаю участі;
коротко
висловлююся в захист тієї точки зору, яку вважаю за правильну;
активно
втручаюся і “викликаю
вогонь на себе”.
2.
Чи виступаєте ви на
зборах (класній
годині) з критикою дорослих?
ні;
тільки якщо маю для цього вагомі
підстави;
критикую
завжди і по будь-якому приводу.
3.
Чи часто ви сперечаєтеся з
друзями?
тільки жартома і те якщо це люди не
образливі;
лише
по принципових питаннях;
сварки
– моя стихія.
4.
Ви стоїте в черзі. Як ви реагуєте, якщо хтось лізе вперед?
обурююся
в душі, але мовчу: собі
дорожче;
роблю зауваження – треба ж навчити
грубіяна хорошому тону;
проходжу вперед і починаю спостерігати за порядком ;
5.
Удома на обід подали
несолоний суп. Ваша реакція.
не
підніматиму бучу
із-за дрібниці;
мовчки
візьму сільницю;
не
утримаюся від
їдких зауважень, і, мабуть, демонстративно відмовлюся від їжі .
6.
На вулиці або в транспорті вам наступили на ногу.
з обуренням подивлюся на кривдника;
сухо
без емоцій зроблю зауваження;
висловлюся,
не соромлячись у виразах.
7.
Хтось в сім'ї купив річ, яка вам не подобається.
промовчу;
обмежуся
коротким, але тактовним
коментарем;
висловлю
все, що я про це думаю .
8.
Не повезло, на вулиці в лотерею ви просаджали купу грошей. Як ви до цього
віднесетеся?
постараюся
здаватися байдужим,
але не дам собі слово ніколи
більше не брати участь в цьому неподобстві;
не
приховаю розчарування, але
віднесуся до того, що відбувся з
гумором, пообіцявши узяти реванш;
програш
зіпсує мені настрій, подумаю, як помститися кривдникам.
Ключ : 1-й варіант відповіді – 4
очки, 2 – 2 очки, 3 – 0 очок. Йде підрахунок балів. Клас розбивається на три психологічні
типи .
Психолог
дає таку інформацію.
22-32
очка. Ви тактовні і миролюбні, йдете
від суперечок і
конфліктів, уникайте критичних ситуацій на роботі і удома . Вислів “Платон мені друг, але істина дорожча!” не може бути
вашим девізом. Вас іноді
називають пристосованцем. Наберіться сміливості і, якщо обставини зажадають,
висловлюйтеся принципово, незважаючи на осіб.
12-20
очок. Ви славитеся людиною конфліктною. Але це перебільшення. Ви конфліктуєте, тільки якщо немає іншого виходу, коли
всі інші засоби
вичерпані. Ви здатні
твердо обстоювати свою думку, не думаючи , як це відіб'ється на стосунках до вас товаришів. При
цьому ви не “виходите за рамки”, не принижуєтеся до образ. Все це викликає до вас пошану .
До
10 очок. Спори і конфлікти – це ваша стихія. Адже ви любите критикувати інших, якщо ж
почуєте зауваження в свою адресу – можете з'їсти людину живцем. Це критика ради
критики. Не будьте егоїстом. Дуже важко доводиться тим, хто поряд з
вами. Ваша нестриманість відштовхує людей. Чи не тому у вас немає справжніх друзів? Постарайтеся
приборкати свій характер .
Всім хочеться стати трішки
краще. Це я знаю по собі. Адже є багато можливостейи навчитися жити безконфліктно. Одн із
способів - уміння робити
компліменти.
Давайте
повчимося говорити один одному приємні слова.
Вправа «Компліменти».
Викликаються 2 людини – хлопчик і
дівчинка . Роблячи вперед по одному кроку, вони
говорять один одному компліменти. Хто
виграє?
Весь
клас уважно слухає, коли хлопчик і дівчинка виходять і встають один напроти одного, говорять
компліменти. Виграє той, хто
більше і красивіше говорить компліменти.
Уміння
висловити свою прихильність до співбесідника – це ще не все. Молодій людині треба
уміти вести діалог, тобто підтримувати бесіду, не відволікаючись від основної
теми.
Отже,
наступна вправа
називається:
“Культурна бесіда”.
“Культурна бесіда”.
Дві
людини сідають один проти
одного. Письмово на папері протягом двох хвилин кожен повинен викласти тему і мету розмови. Наприклад, я хочу
знати, який останній фільм подивився
мій співбесідник ,
і яка думка у нього склалася про цей фільм.
Психолог
формулює
для дітей завдання : пропонує побудувати бесіду так, щоб можна було
уважно вислухати свого партнера, допомогти йому розкрити тему, а заразом вирішити і свої завдання (час діалогу – 4 хв).
Коли
діти пишуть на папері
тему і мету розмови, психолог з учнями
проводить фізкультурну хвилинку
для дихання (запрошуються два учня, які показують виконання вправ “Кучер” - на
вдиху вимовляєте
“но-но-но .”, робите добір повітря і на видиху
“тпру”.
“Насос”
– 1 людина гойдає “насос”,
при цьому говорить “ш-ш-ш .”
різко видихаючи, а 2 надувається як куля, піднімаючи руки і набираючи повітря, потім на видиху
вимовляє “с-с-с .”, опускаючи руки.
У
мові культурної людини,
що уміє спілкуватися, обов'язково мають бути слова ввічливості. Ввічливість –
невід'ємна якість спілкування.
Давайте
ж пограємо в
“Мовний
етикет”.
Грають
дві людини.
Назвіть слова вітання . (Здрастуйте! Добрий
ранок! Добридень! Добрий вечір! Вітаю вас! Привіт! Салют!)
Висловіть
прохання. ( Ви можете мені сказати?.. Не могли б ви мені?.. Скажіть, будь
ласка. Дозволите попросити вас. Не могли б ви?.. Будьте такі люб'язні. Будьте
добрі!)
Якими
словами краще всього почати
знайомство? (Дозвольте представити
вам. Дозвольте познайомити вас. Познайомтеся. Як тебе звуть ? Ви знайомі? Дозвольте
познайомитися.)
Як
прийнято вибачатися в культурному суспільстві ? ( Приношу вам свої вибачення. Дозвольте мені
вибачитися. Не можу не принести вам свої глибокі вибачення. Пробачте за.)
Чи
є декілька слів підбадьорення у тебе в запасі ? (Не
засмучуйтеся. Немає приводу для тривоги .
Немає нічого поганого в тому, що. Все буде добре. Заспокойтеся.)
Чи
є у тебе запас слів подяки
? ( Дякую вам. Спасибі. Дозвольте подякувати вам. Заздалегідь
вдячний. Вдячний вам. Прийміть мою подяку .)
Як
попрощатися, щоб людям було
приємно знов зустріти
тебе? (До побачення! Сподіваюся
побачити вас ще! Доброго шляху !
До завтра! Всього доброго !
Завжди раді вас бачити! Приємно було познайомитися!)
При
спілкуванні дуже часто виникають важкі
ситуації, знайти вихід, з
яких деколи нелегко.
Але потрібно. Спробуємо це
зробити.
Вправа
«Розгляд ситуацій».
Олена (скривджена). Вчора
ти, Андрій, йшов мені назустріч і не привітався . Це неввічливо.
Андрій (здивований). А чому я повинен вітатися? Ти мене перша побачила, ось би і привіталася .
Хто має рацію? (Хто краще вихований, той вітається
першим.)
Мовний
етикет.
Використовуються
тільки чарівні слова:
вітання (здрастуйте,
привіт, салют, добрий ранок), прохання (ви не могли б., будь ласка, будьте такі
добрі.), знайомства (дозволите познайомитися, давайте познайомимося, можна з вами познайомитися і т. д.),
вибачення (приношу вам свої вибачення, дозвольте вибачитися, мої глибокі
вибачення.), схвалення (не засмучуйтеся, немає приводу для неспокою , немає нічого поганого
в тому, що., все буде добре), подяка
(дякую вам, спасибі, заздалегідь
вдячний, вдячливий вам), прощання (до побачення, доброго шляху , до завтра, всього хорошого .)
Ситуація.
Катя. Зовсім необов'язково вітатися зі всіма знайомими. Ось у нас сусідка така шкідлива, що я
не хочу їй здоров'я бажати. Що ж мені, прикидатися?
Чи має рацію Катя?
Тебе обізвали. Твоя реакція?
Не
надам значення.
Відбудуся
жартом (демонстративно розкланяюся
і подякую за “хороші ”
слова).
Віддячу
тим же (обізву).
Поскаржуся
старшим.
Якими
ж якостями характеру
повинна володіти людина, яка гідна наслідування, якій можна завжди і у всьому
довіритися? Створимо колективний портрет, заздалегідь розіб'ємося на три групи
і порадимося.
(В
цей час у дошки одна людина
розбирає на дві стопки картки ,
на яких вказані позитивні і негативні
якості.)
Позитивні якості: доброзичливість,
безвідмовність, тактовність, миролюбність, ввічливість, чесність,
великодушність, гостинність, делікатність, добросердість, життєрадісність,
ініціативність, дотепність, чуйність, скромність, справедливість, коректність , непідкупність, патріотизм.
Негативні якості: грубість, нетактовність,
нестриманість, прискіпливість ,
дратівливість, агресивність, заздрісність, байдужість, балакучість,
нісенітність, єхидність, жадність, злопам'ятність, легковажність, лицемірство,
користолюбство, недбалість, настирливість, образливість.
А
зараз я пропоную всім серйозне завдання .
Протягом 5 хвилин 3 групи
(по рядах в класі)
напишуть свої пропозиції
в загальне зведення законів спілкування нашого
класу. За основу можна узяти досвід
всього людства. Хтось пригадає заповіді з Біблії, а хтось – поради психологів.
Закони,
про які йде мова , можна
узагальнити і записати, наприклад, так.
Найголовніша
людина на світі – це той, хто
перед тобою. Полюбіть його, знайдіть позитивні якості в ньому. Подаруйте йому
знаків уваги і пошани .
Шукайте
те, що вас зближує, прагніть не суперечити співрозмовникові
по будь-якому приводу.
Прагніть
не відзиватися про людей погано, ні в чому не звинувачуйте співбесідника .
Будуйте
спілкування на рівних, не дивіться на співбесідника звисока.
Бережіть співрозмовника , позбавте його від
образ і звинувачень .
Не
сперечайтеся за дрібниць.
Не
сперечайтеся з тим, з ким сперечатися марно.
Не
сперечайтеся з тим, кому важливіше за спори, а не істина.
Уникайте
категоричності, особливо в запереченнях.
Шукайте
можливість
погодитися, а не заперечити.
Прагніть
не до перемоги, а до істини і миру .
На
закінчення хочу дати вам декілька рецептів поведінки.
Неввічливо
під час розмови відводити кого-небудь
убік, щоб говорити з ним наодинці;
неввічливо
підслуховувати ,
про що говорять двоє осторонь ,
- в таких випадках слід просто відійти від них подалі .
Ніколи
не шепочіться в гостях.
Не переривайте хто, що говорить. Якщо хтось заговорить одночасно з вами,
припинитеся і дайте йому закінчити фразу.
У
суспільстві і за
столом не демонструйте байдужість, хоча краще мовчати, чим говорити дуже багато.
Ніколи
не говоріть іншим того, що було б неприємно вислухати вам самим. Грубі, різкі
слова часто повертаються бумерангом і б'ють того, що самого говорить.
Рефлексія
Я
думаюго заняття , що після сьогоднішньо ми ще раз задумаємося про наше відношення до близьких нам людей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий