среда, 27 января 2016 г.

Психологічний тренінг для підлітків
«Стрес і прийоми його регуляції»

Мета: Формування навиків саморегуляції для зняття негативних наслідків стресу.

Завдання:
Познайомити учнів  з поняттям стрес  і його видами. Зрозуміти  значення стресу в житті людини. Гармонізувати психоемоційний стан. Розвивати  у підлітків сенсорно-перцептивну сферу. Познайомити підлітків із способами  саморегуляції  в подоланні стресу.  Допомогти оволодіти навиками їх застосування.           
Формувати уміння до саморефлексії у підлітків.

Обладнання: ватман, маркер, магнітофон, газети, мультимедійний проектор, слайдшоу із зображенням природи, компакт-диски з музикою: Чайковського,  Моцарта, Гріга, Ф.Гойя, Бетховена, з композицією тяжкого рока;  а також із звуками води і птахів.

Хід заняття

1.  Вітання ведучого і гра-активатор «Один до одного»
- Доброго дня! Сьогоднішнє наше заняття присвячене способам зняття негативних наслідків стресу. Але спочатку я пропоную вам зіграти в гру.
  Вам необхідно вільно переміщатися по аудиторії і виконати мої команди. Коли я скажу: «Друг до дружки», - ви повинні знайти собі пару. Після того, як ви знайдете пару, я дам вам завдання гра проходить під плавну музику)
І так почали: « Один до одного!»
Тепер потисніть один одному руку, доторкніться один до одного - нога до ноги, ніс до носа, голова до голови, вухо до вуха, щока до щоки і ін.
Знову рухайтеся по класі і шукайте нову пару. Гра продовжується в нових парах.
Обговорення:
Які відчуття ви відчували?
Розкажіть про це за допомогою асоціацій.( передається м'яка іграшка і кожен з учасників називає предмет або явище з яким у нього асоціювалися відчуття від гри)

2.Вправа « Інтерв'ю»(2хв)
Лист 1

Лист2

1.   Що для вас стрес?
1.   Хто або що вас дратує?
2.Чи відчувають стрес ваші близькі?
2.   Що зазвичай ви говорите близьким, коли ви бачите що вони роздратовані?
3.На що схожий ваш стресовий стан?

3.Могли б ви взагалі не відчувати стрес?

- А зараз ми з вами спробуємо узяти інтерв'ю.   Ми знаємо, журналістам доводиться розмовляти з людьми іноді в складних обставинах, і вони справляються із завданням. Ви зараз розділитеся на пари і отримаєте дослідні листи, ваше завдання узяти інтерв'ю.( Як тільки учасники отримують дослідні листи, включається голосно музика тяжкого року, яка триває до кінця інтерв'ю)
Обговорення: - Що дратувало вас? Що заважало?



3. Вправа « Ліплення» (2 хв)
- А зараз спробуйте зліпити з газети (вона заздалегідь підготовлена для кожного підлітка) своє відчуття від цієї вправи. Якщо це щось приємне те може бути куля, щось м'яке, а якщо неприємні, то можна навіть розірвати на шматочки. Все залежить від вашого внутрішнього стану.
4. Міні-лекція « Виникнення стресу і його види»(10хв)
План
а) Що таке стрес.
Стрес - стан психічної напруги, що виникає в процесі діяльності в найбільш складних і важких умовах. Життя часом стає суворою і безжалісною школою для людини. Виникаючі на нашому шляху труднощів (від дрібної проблеми до трагічної ситуації) викликають у нас емоційні реакції негативного типу, що супроводжуються цілою гамою фізіологічних і психологічних зрушень.
Існують різні наукові підходи до розуміння стресу. Найбільш популярної є теорія стресу, запропонована Г.Селье. У рамках цієї теорії механізм виникнення стресу порозумівається в такий спосіб.
б) Як він виникає.
Усі біологічні організми мають життєво важливий уроджений механізм підтримки внутрішньої рівноваги і балансу. Сильні зовнішні подразники можуть порушити рівновагу. Організм реагує на це захисно-пристосувальною реакцією підвищеного порушення. За допомогою порушення організм намагається пристосуватися до подразника. Це неспецифічне для організму порушення і є станом стресу. Якщо подразник не зникає, стрес підсилюється, розвивається, викликаючи в організмі цілий ряд особливих змін - організм намагається захиститися від стресу, попередити його або придушити. Однак можливості організму не безмежні і при сильному стресовому впливі швидко виснажуються, що може привести до захворювання і навіть смерті людини.
Екстремальні ситуації впливають на людину по кілька разів на день, і в принципі стреси потрібні людині, тому що вони підвищують тонус. Однак якщо вони досягають визначеного критичного рівня, то діють не тільки на шкоду організмові, але і вашій активності.
Стрес — це неспецифічна реакція організму у відповідь на несподівану та напружену ситуацію; це фізіологічна реакція, що мобілізує резерви організму і готує його до фізичної активності типу спротиву, боротьби, до втечі.
Під час стресу виділяються гормони, змінюється режим роботи багатьох органів і систем (ритм серця, частота пульсу тощо).
Стресова реакція має різний прояв у різних людей: активна — зростає ефективність діяльності, пасивна - ефективність діяльності різко зменшується.
1. Стадія тривоги. Це найперша стадія, що виникає з появою подразника, що викликає стрес. Наявність такого подразника викликає ряд фізіологічних змін: у людини учащається подих, трохи піднімається тиск, підвищується пульс. Змінюються і психічні функції: підсилюється порушення, вся увага концентрується на подразнику, виявляється підвищений особистісний контроль ситуації.
Усе разом покликано мобілізувати захисні можливості організму і механізми саморегуляції на захист від стресу. Якщо цієї дії досить, то тривога і хвилювання вщухають, стрес закінчується. Більшість стресів дозволяється на цій стадії.
2. Стадія опору. Настає у випадку, якщо стрес фактор, що викликав, продовжує діяти. Тоді організм захищається від стресу, витрачаючи "резервний" запас сил, з максимальним навантаженням на всі системи організму.
3. Стадія виснаження. Якщо подразник продовжує діяти, то відбувається зменшення можливостей протистояння стресові, тому що виснажуються резерви людини. Знижується загальна опірність організму. Стрес "захоплює" людини і може привести його до хвороби.
в) Стрес «Кролика»
г) Стрес «Лева»
Обговорення:
Хто з вас випробовував стрес «Кролика» або «Лева»? В яких ситуаціях?
Як ви думаєте, стрес може позитивно впливати на нас?
А в чому воно полягає
 А які негативні наслідки вам відомі?
 Чи варто їх уникати?

5. Знайомство із  способами  саморегуляції  в подоланні негативних наслідків стресу. (15 хв)
- Чи умієте ви справлятися зі своїм стресом?
Давайте зараз разом пригадаємо, як мама утішає свою дитину? (гладить)
Як це робить друг? (поплескував по плечу)
А коханий? (обіймає)
А як син утішає матір? (притискається, цілує)
А якщо немає нікого поряд? Ось зараз я дам вам декілька рад про те, як самому собі допомогти подолати негативні наслідки стресу і ми з вами спробуємо їм навчитися.

5.1. Поплескування по колінах, щоках.
5.2. Поглажування.
5.3. «Антистресова крапка» .
.
5.4. « Божественні ворота»( знімає крайню роздратованість)

5.5 «Мудра землі» (знімає стреси, підвищує самооцінку).
Складіть великий і безіменний пальці кільцем, останні випряміть. Закрийте очі і замріть.
5.6. «Сходи небесного храму» (знімає стан безвихідності, тугу, покращує настрій)
Складіть пальці у вигляді сходів: великий на великий, безіменний на безіменний. Мізинці випрямте, і замріть на декілька хвилин. Посміхніться!
5.7. «Сова і совеня» (звільняє від напруги)
Схопіть і щільно стискуйте м'язи правого плеча лівою рукою. Поверніть голову і подивіться назад через плече. Вдихніть глибоко і розведіть плечі. Подивіться через ліве плече і розведіть плечі. Опустіть підборіддя на груди і глибоко вдихніть, розслабляючи м'язи. Повторіть теж з лівим плечем.
5.8. « Крючки» (піднімає настрій, покращує позитивне відношення)
5.9. Вправа «Розслаблення»
Руки скласти за спиною в замок і потягнутися, напружуючи спину. Розслабити м'язи. Розчепити руки.
Поворушіть пальцями ніг.

6. Показ слайдшоу.(4 хв)
-А зараз спробуємо інший вид розслаблення. Ми дамо спокій нашому тілу і зробимо невелику прогулянку.(починається показ слайдів у супроводі звуків води і птахів, додаток 1.)
Обговорення: Що відчували зараз?

7. Гра «Почеркушки» (5 хв)
А зараз ми трохи пограємо: ви слухатимете музичні фрагменти і під час прослуховування накреслете що-небудь за допомогою штрихів, завитих, гачків і ін. Спробуйте начеркати те, що вам навіє музика.( включається запис, додаток 2)
Бланк для гри.
1
3
5
2
4



9. Релаксація.(5 хв)
- Дуже добре, ви чудово попрацювали.
Що виявилося на цьому занятті цікавим і корисним для вас?
А може щось вам не сподобалося?

10. Ритуал прощання.(1хв)
Під музику із закритими очима треба доторкнутися до долонь один одного, відчути тепло, щоб отримана енергія на цьому занятті стала ще більша.
Конфлікти та їх вирішення

Мета|ціль| заняття:
Ø  познайомити учнів з|із| поняттям “конфлікт”;
Ø  дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту;
Ø  поглибити саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного|вдача| для поведінки в конфлікті.

Необхідні матеріали:
Папір для вправи “Сніжинки” і “Малюнок удвох|вдвох|”.
Бланки тестів чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”, «Самооцінка конфліктності»


Хід заняття

Сьогодні ми говоритимемо про конфлікт, з'ясуємо, що це, які його можливі причини і емоції.

1. Що таке конфлікт.
Що таке конфлікт? (Вислухати названі|накликати| слова: злість, ненависть, сварка, нещастя, стрес, хвороба, радість, перемога і так далі).
Отже, слово конфлікт в перекладі|переведенні| з латинського означає “зіткнення|сутичку|”, а з погляду психології  «Конфлікт – явище, що виникає в результаті|унаслідок| зіткнення|сутички| протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів різних людей».

2. Назвіть|накликайте| причини виникнення конфліктів?
Відповідь:
соціальна нерівність
дефіцит життєвих благ
боротьба за кращі позиції в суспільстві|товаристві|
розбіжність цінностей індивідів і суспільства|товариства|
протилежність інтересів людей
егоїстичність людей
погана інформація і непорозуміння|нерозуміння|
недосконалість людської психіки

3. Вправа “Асоціації”.
Якщо конфлікт – це одяг, то який? Якщо меблі, то які?
Який можна зробити висновок|висновок|? (У|біля| конфліктів є дві сторони – негативна і позитивна).
Конфлікти в житті неминучі, якщо люди мають свою власну позицію, не є|з'являються| бездумними виконавцями|виконувачами|.
Конфліктів немає тільки|лише| тоді, коли всі люди однакові, як роботи: однаково думають|вважають|, однаково відчувають|почувають|, живуть без сварок.
Потрібно пам'ятати, що практично з будь-якого питання у різних людей погляди відрізняються. Люди –  різні|! Ці відмінності|відзнаки| природні і нормальні. І зараз ми ще переконаємося в цьому при виконанні різних вправ.

4. Вправа “Сніжинки”.
Її  алгоритм:
Мовчки візьміть листок.
Складіть його навпіл.
Відірвіть правий верхній кут|ріг|.
Складіть ще раз навпіл.
Ще раз відірвіть правий верхній кут|ріг|.
Ще раз складіть навпіл.
І ще раз відірвіть верхній правий кут|ріг|.
Розгорніть листок і покажіть свій “витвір мистецтва” однокласникам.

Рефлексія.
Зверніть увагу, які різні| у вас вийшли сніжинки! Хоча був | чіткий алгоритм дій. Чому це відбулося? ( Відповіді дітей).
А якби|аби| всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним|скучним| і незмінним. Отже конфлікти відіграють найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності школи, будь-якої організації, держави, суспільства|товариства| і людства в цілому|загалом|. У якійсь –  мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання|зросту| особистості|особистості|, інакше може наступити|настати| застій.
5. Аналіз ситуацій.
Тепер проаналізуємо ситуації.
Повсякденна  ситуація для всіх:
Вам на ринку продали бракований товар. Брак|шлюб| ви відмітили|помітили| пізніше. Як ви поступите|вчините|, якщо продавець молодший за вас; якщо комплекція продавця така, що Арнольду Шварценеггеру, в порівнянні з ним, робити|чинити| нічого|немає чого|?
Роздаю картки із ситуаціями трьом рядам.
Картка|карточка| 1
1.      Мати відпустила свою дочку погуляти і веліла прийти додому в 22.30 вчасно і без запізнень. Дочка прийшла додому в 00.00. Мати почала|стала| лаятися, говорити дочці, що вона не слухається і примушує|заставляє| її переживати.
2.      Хлопець|парубок| призначив зустріч дівчині на 20.00. Вона прийшла, його немає, пройшло|минало| 20 хвилин|мінут|. Дівчина побачила свого хлопця|парубка| і відразу почала|стала| кричати на нього.
3.      Мама, перш ніж піти попросила дочку прибрати удома|вдома|. Замість цього дочка пішла гуляти і не виконала це завдання|задавання|. Коли вона прийшла додому мама почала|розпочинала| її лаяти, а дочка почала|стала| стверджувати, що до неї подзвонила краща подруга Олена, яка завтра, виїжджає|поїхав| до Москви на місяць і, запросила погуляти з|із| нею і попрощатися.



Картка|карточка| № 2
1. Батько постійно дивиться спортивний канал. В результаті мати з|із| дочкою не можуть дивитися по телевізору те, що хочуть. Одного разу|одного дня| вони хотіли подивитися|поглянути| цікаву передачу, але|та| тато|папа| не погодився поступитися своїм інтересам.
2. Дружина|жінка| чекала чоловіка|мужа| після|потім| роботи до 20.00, але|та| чоловік|муж| прийшов на 2 години пізніше, тобто до 22.00. Чоловік|муж| сказав, що він затримався на роботі, дружина|жінка| не повірила, і між ними виник конфлікт.
3. На ринку жінка купила кавун. Продавщиця обдурила її на 2 кг Жінка почала|розпочинала| лаятися, продавщиця ж почала|розпочинала| виправдовуватися, і стверджувати, що це винні ваги. Виник конфлікт між покупцем і продавцем
Картка|карточка| № 3
1. Почався|розпочинав| урок в 9 класі. Вже 10 хвилин|мінути| йде пояснення нового матеріалу. Без дозволу в клас входить Коля і сідає на своє місце|місце-милю|. Шумно дістає підручник|посібник| і зошит. Клас починає|розпочинає| говорити. Вчитель|учитель| починає|розпочинає| робити|чинити| зауваження Колі. Він різко відповідає, грубить. Виникає конфлікт.
2. Петя і Вася вирішили|рішали| одночасно пограти з|із| однією іграшкою. Ніхто з|із| них не хоче поступатися. Ваші дії.
3. Оля і Маша - дві кращі подруги посварилися через те, що їм подобається один і той самий хлопець.

Ви побачили, що не тільки|не лише| в різних конфліктних ситуаціях ми реагуємо по-різному; навіть і в схожих ситуаціях, але|та| з|із| різними людьми, наша реакція може бути іншою.

6. Вправа “Малюнок удвох|вдвох|”.

Клас ділиться на пари. Кожна пара отримує|одержує| лист|аркуш| паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна.
Необхідно узяти одну ручку удвох|вдвох| і так, щоб|аби| обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему.
Готові малюнки обговорюються за принципом, “чому намалювали саме це”,  “хто|КТО| що малював”, “як вам малювалося” і так далі З'ясовується, що школярі поводилися в цій ситуації абсолютно|цілком| по-різному: хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався|пробував| вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював “по черзі”, а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.
Чому це так? Виявляється|опиняється|: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з|із| інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно|цілком| по-різному.

7. Можливі причини конфліктів (бесіда):
Чи потрапляли|попадали| ви коли-небудь в конфліктні ситуації?
Чи бувають у вас конфлікти з|із| батьками? У чому їх суть?
Що ви робите, щоб|аби| уникнути конфліктів в школі з|із| друзями і вчителями|учителями|, в сім'ї?

Ви прагнете знайти способи уникнути конфлікти, але|та| чи завжди це вдається, ми перевіримо за допомогою Тесту чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”

8. Тест «Чи вмієте ви тримати себе в руках в конфліктній ситуації».
Одні люди не в змозі залишатися спокійними під час сварки, інші ж здатні|здібні| зберігати душевну рівновагу навіть у момент найвищого загострення пристрастей. Чи умієте ви справлятися з|із| конфліктними ситуаціями?

1. Чи можете ви в приступі люті розбити посуд?
А. Так|та|, це можливо.
Б. Ну, якщо мене спровокувати, то безумовно.
В.|ст| Ні, це лише погіршить ситуацію, та і посуд жаль.

2. Дискусії, в яких учасники дотримуються різних думок...
А. Не потрібні.
Б. На жаль, необхідні.
В. Нічого не дають.

3. Двоє друзів (подруг) почали|розпочинали| гарячу дискусію.
А. Буду триматися осторонь|збоку|.
Б. Мене це розважить.
В. Спробую бути посередником.

4. Що ви думаєте|вважаєте| з приводу вислову “Завжди поступається той, хто|КТО| розумніший”?

А. Дурниці – відмовка не для розумних, а для слабких|слабих|.
Б. Така тактика здатна|здібна| зберегти багато нервових клітин.
В. Перед тим як поступитися, потрібно все гарненько обдумати.

5. Ваш (а) друг (подруга) декілька днів були сильно роздратований|знервований| (а).
А. Запитаю|спитаю|, що трапилося.
Б. Попрошу його (її) бути стриманим (ой).
В. Буду уникати спілкування з|із| ним (їй).

6. За сусіднім столиком в кафе хтось робить|чинить| нетактовні зауваження стосовно вас.
А. Дам відсіч.
Б. Я пересяду за інший столик
В. Мене це не хвилює.

Результати. Підрахуйте|підсумовуйте| кількість балів, користуючись таблицею.     
         1 2          3          4          5          6
А         1          3          1          1          2          2
Б          3          2          3          2          1          3
В         2          1          2          3          3          1
6-9 балів
Ви надаєте велике значення гармонії стосунків і тому прагнете виникаючі конфлікти вирішувати мирним шляхом|колією|. На жаль, це не завжди можливо. Іноді|інколи|, щоб|аби| розрядити атмосферу, необхідна “гроза”.
10-14 балів
Ви ніколи не піддаєтеся на провокацію, і тому вас практично неможливо вивести з|із| себе. Перш ніж починати|розпочинати| суперечку|спір|, ви завжди намагаєтеся|пробуєте| оцінити|оцінювати| ситуацію. Якщо починається|розпочинає| сварка, ви зберігаєте завидну холоднокровність.
15-18 балів
У будь-якій ситуації для вас перш за все|передусім| важлива|поважна| ясність. І її ви добиватиметеся за всяку ціну|за будь-яку ціну|, іноді|інколи| навіть через конфлікт. І, звичайно ж, іноді|інколи| ви буваєте занадто емоційні|емоціональні|.

Більшість конфліктів в школі починаються|розпочинають| саме на рівні спілкування. Вони виникають із-за невдало сказаного слова, образливого порівняння, несправедливої оцінки, підвищеного емоційного|емоціонального| стану|достатку|. Без емоцій важко переконати партнера по спілкуванню в своїй правоті. Емоції допомагають знайти істину. Кількість конфліктних емоцій велика. У цьому ми переконаємося, виконавши

9. Вправа “Відповідь з посмішкою”.

Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою|посмішкою|. Люди з|із| відчуттям|почуттям| гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з|із| жартом, усмішкою|посмішкою| (не з|із| сарказмом, злою іронією, а з|із| добрим, дотепним жартом).
Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сваркі стати конфліктом.

Ситуація 1. Ви отримуєте|одержуєте| записку з|із| вашим ім'ям: “А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.

Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить|чинить| вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?

Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступила|настала| на ногу поряд|поруч| хлопцю|парубкові|, що стоїть. Твої дії?

10. Рефлексія
Що нового і корисного ви дізналися|упізнавали| на уроці?
Психологічний тест: Самооцінка конфліктності
1.      Рветеся в суперечку|спір|   7 6 5 4 3 2 1 Ухиляєтеся від суперечки|спору|
2.      Свої висновки супроводжуєте тоном, що не терпить заперечень       7 6 5 4 3 2 1    Свої висновки супроводжуєте тоном, що вибачається
3.      Вважаєте|лічите|, що доб'єтеся свого, якщо завзято заперечуватимете            7 6 5 4 3 2 1 Вважаєте|лічите|, що якщо завзято заперечуватимете, то не доб'єтеся свого
4.      Не звертаєте увагу на те, що інші не приймають доводів         7 6 5 4 3 2 1    Жалкуєте, якщо бачите, що інші не приймають доводів
5.      Спірні питання обговорюєте у присутності опонента   7 6 5 4 3 2 1    Міркуєте про спірні проблеми у відсутність опонента
6.      Не бентежитеся|збентежуєте|, якщо потрапляєте|попадаєте| в напружену обстановку  7 6 5 4 3 2 1      У напруженій обстановці відчуваєте|почуваєте| себе ніяково|невмілий|
7.      Вважаєте|лічите|, що в спорі треба проявляти|виявляти| свій характер|вдачу|     7 6 5 4 3 2 1    Вважаєте|лічите|, що в спорі не потрібно демонструвати свої емоції
8.      Не поступаєтеся в спорах   7 6 5 4 3 2 1    Поступаєтеся в спорах
9.      Якщо вибухаєте, то вважаєте|лічите|, що без цього не можна  7 6 5 4 3 2 1    Якщо вибухаєте, то незабаром відчуваєте відчуття|почуття| провини|вини|

10.  Вважаєте|лічите|, що люди легко виходять з|із| конфліктів           7 6 5 4 3 2 1      Вважаєте|лічите|, що люди насилу виходять з|із| конфліктів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий