среда, 27 января 2016 г.

Урок психології в 11 класі
Тема: Творчі здібності.  Креативність. Обдарованість.
Мета: Дати учням можливість визначити особистісний рівень розвитку творчих здібностей; показати, як перешкоджає творчому підходу до вирішення задач стереотипність та шаблонність мислення, відпрацювати прийоми активізації розумової діяльності, спрямовані на розвиток креативності; показати шляхи розвитку творчості в собі. Виховувати дбайливе ставлення до творчої « Я - особистості».
                           Девіз уроку:   Зібратися разом – це початок,
                                                  Триматися разом – це прогрес,
                                                 Працювати разом – це успіх

Хід уроку.
І. Організаційний момент.
У народі кажуть, що починати будь-яку справу треба з гарним настроєм, мені здається, що кожен новий урок – це нова справа, і починати його треба з гарним настроєм. Тож посміхніться один одному і побажайте гарного настрою і успіхів на уроці.
А зараз уявіть,що ваша голова перетворилася на велетенську шафу, в якій є безліч шухлядок для збереження певної інформації. Віднайдіть поличку психології і підготуйте її, щоб дістати потрібне з вивченого вже раніше матеріалу та покласти туди нову інформацію.

ІІ.  Завдання учням.  
Перед вами лежать чисті аркуші паперу. Зараз ми виконаємо вправу чітко за моєю командою, і подивимось результати наших дій. Повторюйте за мною: складіть аркуш навпіл і відірвіть від нього верхній правий кут; ще раз складіть аркуш навпіл і знову відірвіть від нього верхній правий кут; знову складіть аркуш паперу навпіл і відірвіть верхній правий кут; виконайте цю операцію ще декілька разів. Розгорніть свій аркуш паперу і підніміть його над головою. Розгляньте аркуші своїх однокласників. Зробіть висновок.  ( тест дає змогу довести особливість індивідуального розвитку пізнавальних здібностей особистості.)
Висновок

ІІІ. Теоретична частина.
Німецький учений Вільгельм Освальд у своїй книзі « Видатні люди » на початку ХХ століття розповідав, що коли він був професором, то один японець, його учень, звернувся до нього, згідно з пропозицією японського відділу освіти, із запитанням, яким чином можна завчасно розпізнавати майбутніх видатних людей. На його дещо здивоване запитання, навіщо йому це знати, йому було дано пояснення, що мова йде про справу, яка має величезне практичне значення. Японський уряд асигнував значні суми з метою виділяти й надавати можливість розвиватися тим представникам підростаючого покоління, головним чином з найбідніших верств населення, від яких можна було очікувати у майбутньому значних успіхів, а відповідно, і значної користі для батьківщини. Саме тому важливо було встановити ті основні принципи, якими слід керуватися при використанні цих асигнувань.»
Цей невеликий фрагмент розповіді Освальда переконливо засвідчує, що вже на початку минулого століття в Японії була сформована конкретна державна політика щодо пошуку та виховання обдарованих дітей, створення умов, які  усіляко сприяли їх розвиткові.
Коли ми говоримо про обдаровану дитину, то яку саме дитину ми маємо на увазі?
Сюди слід віднести: задатки, нахили, здібності, загальні здібності, спеціальні здібності, творчі здібності, обдарованість, творча обдарованість, талант, геніальність.(Презентація)

Наведемо декілька яскравих прикладів прояву в дитинстві творчо-пізнавальної активності у видатних і талановитих людей. (Слово надається дітям волонтерам, які підготували повідомлення)

Вправа 1 «Загадка семи мудреців» (5 хв.)
Мета: формувати самостійність мислення, уміння відстоювати власну точку зору на основі авторитетних думок та гармонійно поєднувати елементи системи.
Кожна робоча група отримує набір карток із записаними на них висловлюваннями відомих давньогрецьких філософів:
Ніколи не перебільшуй (Солон).
Усьому знай міру (Клеобул).
Важкий тягар – невігластво (Фалес).
Усе своє носи з собою (Біант).
Обмірковуй усе заздалегідь (Періандр).
Не поспішай у дорозі (Хілон).
Важко людині бути хорошою (Піттак).
Інструкція: перед вами – висловлювання семи видатних мудреців світу. Вони були їхнім життєвим кредо, в якому кожен намагався викласти своє бачення сенсу життя. Ці сім мудреців жили приблизно в один час – у ІV ст. до РХ. Можливо, логічне й гармонійне об’єднання таких висловлювань у єдину максиму і є розгадкою сенсу життя. Спробуйте їх скласти! При потребі можна використати й інші слова, але мінімально.Не переставляйте місцями слова у фразах, можна лише змінювати відтінки й порядок самих висловлювань.

Вправа 2. Нестандартне використання предметів. (3 хв.)
 На протязі 3 хвилин запропонуйте якомога більше нестандартних способів використання звичайних предметів. Свої відповіді нумеруйте і записуйте в стовпчик в зошитах. Голосно не промовляйте.
Це предмети – газета, цеглина, лінійка, мотузка.
Перевіримо: хто придумав 20? 15? 10?.

Вправа 3. Синоніми. (2 хв.)
На протязі 2 хвилин придумайте якомога більше синонімів до слова «високий»

Вправа 4. Непередбачені наслідки.(5 хв.)
В умовах обмеженого часу вам необхідно в зошитах записати різні варіанти наслідків якоїсь фантастичної дії: наприклад, що буде відбуватися, якщо на Землі  зникнуть люди?

Що буде, якщо зникнуть люди? Просто зникнуть мільярди і міріади світів, які ці люди створили. Кожен окремо і всі разом. Матеріальні і духовні. Зникне моя і ваша любов. Моя і ваша ненависть. Мої і ваші близькі, рідні люди, без яких немає життя! «Потемніє срібло, померкне золото. Зносятся і речі, і слова. З альбомів посміхнеться ніжно молодість. З під плит прогляне тиха трава »… Ось що буде, коли ми всі в одночас зникнемо.
А може, і не відразу. Кажуть, тільки якщо зникнуть на землі бджоли, тоді й зникнуть люди: їм просто нічим буде харчуватися, так як нікому буде запилювати рослини. 
Вправа 5. «Синій птах» (5 хв.)
Одного разу синій птах зненацька влітає у вікно вашої кімнати і потрапляє в пастку. Щось у цьому заблукалому птасі приваблює вас, і ви вирішуєте залишити його у себе. Але, на ваш подив, наступного дня птах змінює колір із синього на жовтий! Цей дуже незвичайний птах змінює кольори щоночі – на ранок третього дня він яскраво-червоний, а на четвертий день стає зовсім чорним. Якого кольору птах, коли ви прокидаєтесь на п’ятий день?
(Варіанти відповідей)
·        Птах не міняє кольори, він залишається чорним?
·        Птах повертається до свого початкового синього кольору?
·        Птах стає білим?
·        Птах стає золотим?

Птах, що влетів до кімнати, здається символом удачі, змушує непокоїтись про те, що щастя буде нетривалим. Реакція учасника демонструє те, як він реагує на труднощі й невизначеність у реальному житті.

Ті, хто показав, що птах залишився чорним, сприймають життя песимістично і схильні вважати, що, якщо ситуація одного разу погіршилася, то вона вже ніколи знову не нормалізується. Слід попрацювати зі школярем у такому ключі: якщо вже так погано, то гірше вже не буде.

Ті, хто сказав, що птах знову став синім, практичні оптимісти, які вірять у те, що життя – це суміш гарного й поганого і що не слід боротися із цією реальністю. Такі люди сприймають неприємності спокійно й дозволяють життю тривати без зайвого занепокоєння й стресу. Такий погляд дозволяє благополучно переносити хвилі нещасть і не давати їм віднести себе.

Ті, хто відповіли, що птах став білим, під тиском поводяться спокійно і рішуче. Вони не витрачають час на хвилювання й нерішучість, навіть коли ситуація розвивається не на їхню користь.

Притча  «Два  зернятка»
Два  зернятка  упали в  весняний  грунт. Одне  зернятко  зраділо  і  промовило:
-Я  хочу  рости, бо  там   поверх  грунту  надзвичайно  цікаво, пташки  співають, сонечко  світить, дощик  радісно  поливає  землю. Я  буду  рости і стану   гарною  квіткою  і  буду приносити  радість навколишнім, бо я  неповторна  та  одна  буду  у  всьому  світі.
Друге зернятко  сказало:
-Так, напевно, там  нагорі  цікаво.  Але  мені  й тут  добре. Бо  палюче  сонце  мене може  обпекти, дощ  може  зламати  моє тендітне стебло, а  люди  можуть  мене  просто  не  оцінити.
Перше  зернятко  виросло та тішило своєю  красою  навколишній  світ.  Курка, яка  блукала  у  пошуках  поживи, знайшла  друге  зернятко  та  з»їла. 
Висновок:
Тому  кожен  з нас  не  має   боятися  перешкод  і разом  з  тим   допомагати  розвивати  творчий  потенціал  дитини. Потрібно пам ятати: ми маємо все – і задатки, і здібності. Під час роботи над собою задатки перетворюються на здібності, а останні, інтегруючись у деяку нову цілісність, створюють механізм таланту. І лише від нас самих і від нашої роботи над самим собою залежать результати самовдосконалення, саморозвитку і самореалізації. Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи. 

Релаксація «На  хвилях  фантазії»
А  тепер  давайте  скинемо  напруження…
Сядьте  зручно.  Краще  заплющити  очі.  Якщо  відчуваєте  дискомфорт   із  заплющеними  очима,  можете  тримати  очі  відкритими.  Глибоко  вдихніть  і  повільно  видихніть  повітря.  Знову  вдихніть  і  видихніть.  Дихайте  рівно  і  глибоко.  Постарайтесь  максимально  розслабити  м’язи  свого  тіла.  Для  цього  мислено  пройдіться  по  тілу  зверху  донизу.
Розслабте  м’язи  обличчя…   Відчуйте,  як  тяжіють  ваші  повіки…  М’язи  потилиці,  шиї…  М’язи  спини,  грудей,  живота…  М’язи  рук  і  ніг…  Відчуйте,  як  ваші  руки  і  ноги  стають  тяжкими,  сповнюються  теплом…   Ваше  тіло  продовжує  поринати  у  стан  спокою,  відпочинку…
Уявіть,  що  ви  пливете  у  човні,  на  хвилях  своєї  фантазії…  Погода  сонячна,  безвітряна…  Течія  води  несе  ваш  човник  плавно,  тихо…  Десь  далеко  чуєте  квакання  жаб…   Час  від  часу  риба  плюхається  об  воду…  Приємно  пестять  слух  звуки,  які  здійснює  човник,  що  пливе…  В  якийсь  момент  ви  можете  помітити,  що  потрапили  у  спокійну,  чисту  частину  річки,  де  течія  ледве  відчутна…  Вода  в  цьому  місці  спокійна,  прозора,  чиста.  Крізь  неї  видно  підводний  рослинний  світ,  рибу,  що  пропливає…  Ви  відчуваєте,  що  тут  Вам  ніхто  і  ніщо  не  зможе  завадити.  Ви  на  одинці  з  природою.  Ви  відчуваєте  гармонію  цього  маленького  світу…  послухайте  цю  безмежну  тишу…  Ви  можете  лягти  у  човен  і  в  повній  мірі  насолодитись  тишею  і  спокоєм…
Світить  сонце,  тиха,  водна  гладь…  Вам  тепло  і  затишно.  Деякий  час  перебувайте  у  цьому  комфортному,  спокійному  стані.
А  зараз,  не  поспішаючи,  повертайтесь  у  ситуацію  «тут»  і  «тепер».
Глибоко  вдихніть.  Розкрийте  очі.  Можете  піднятись.

ІV. Підсумок уроку.
 Наш час – це час суттєвих змін у науці, техніці, інформаційному середовищі, освіті. Суспільству потрібні люди, які здатні приймати нестандартні рішення, вміють творчо мислити. Тому одним із пріоритетних напрямків політики нашої держави є турбота про обдаровану та талановиту молодь, її творчий, інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток.


                                                                                 

   

Комментариев нет:

Отправить комментарий